Vikten av att hitta information

Har du någonsin sprungit runt som tokig hemma och letat efter en räkning, en kod, information från ett kort eller någon anteckning som du inte hittar? 

Har du någonsin sökt på din dator efter ett mail som du vet du fått, efter ett dokument du vet du påbörjat eller en sång/text/film du inte hittar?

Då vet du hur frustrerande det kan vara att inte hitta något. 

När du väl hittat informationen, har det någonsin hänt att du funderat på om du tyder dina anteckningar rätt, om det är den senaste versionen etc? Eller har du ibland hittat den sång du sökt bara för att inse att det är med en annan artist än du tänkt dig? Har det någon gång hänt att du slagit ett telefonnummer till någon bara för att upptäcka att du har ett gammalt eller felaktigt nummer?

Har du barn som ibland söker barnprogram på Youtube och som kanske hittar parodier på dessa program? Har du själv gjort det ibland? Har du någon gång läst nåt på Facebook och undrat om det verkligen kan vara sant? Har det hänt att du velat veta vem det kommer ifrån och om du kan lita på informationen?

Det är den typen av frågor som människor ställer sig varje dag. Tänk dig ett stort företag, typ börsnoterat som har tusentals anställda som ägnar timmar varje dag åt att söka information, värdera om den är pålitlig och att försöka förstå vad den betyder. 

För dem kan det handla om miljontals kronor i kostnader för ineffektivitet, för böter när man lämnar fel information, i kundförluster för att man fakturerar fel eller missar att ta väl hand om en kund.

Privat har jag ett stort intresse av produktivitet, av att försöka bli lite bättre på att göra det ibland tråkiga som måste göras på ett så effektivt sätt som möjligt. Det handlar om personlig produktivitet och att ta kontroll över sina egna liv. 

Yrkesmässigt jobbar jag med med program som löser just den typen av problem för stora företag, som hjälper dem att besvara såna frågor. Det handlar om att effektivisera verksamheter, veta vad man gör, att undvika tråkigheter och att utnyttja den information man har på bästa sätt. Det kallas för sånt som Data Governance (datahantering eller datastyrning), Data Quality (datakvalitet), Data Intelligence (insikt om data) eller Data Analysis (analys av data).

Namnen kanske är ett sätt att försöka göra det enkla svårt. Jag föredrar att göra tvärtom. Jag föredrar att försöka göra det svåra enkelt. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: