Ingenting är gratis

Allt kostar pengar

Alla företag måste leva på något. De måste tjäna pengar. Det är därför de finns. Om företag ger dig något gratis så måste du fundera på varför. Ofta är sanningen, som tex med Facebook, att det är gratis för dig därför att någon annan betalar. Men varför ger de dig tjänsten gratis? Jo därför att du inte är kunden. Du är produkten som säljs till den kund som betalar, dvs reklamköparen.

Tänk på det. Du är produkten, inte kunden. Jag föredrar att vara kund i mina relationer till företag. Jag betalar hellre för en service som är viktig. Då vet jag att företaget kan fortleva och kunna leverera samma tjänst till mig i morgon också.

Då finns också en chans att de inte säljer ut mig som en produkt eftersom jag levererar annat värde till dem (betalningen).

Annat som förefaller gratis betalas av skattemedel, dvs om du inte ligger samhället till last så är du med och betalar. Det är bara det att du betalar oavsett om du använder tjänsten eller inte.

Sen finns det faktiskt sånt som är gratis på riktigt. Det är naturtillgångar som tex luften vi andas, marken vi går på och miljön vi ser omkring oss. Men var försiktig snart är det också kommersialiserat. Staten har redan börjat säga att om du tar en selfie framför något som någon annan skapat (tex en staty) så ska du betala för att du använder någon annans verk. I alla fall om du lägger ut det på nätet.

Något som alltid borde vara gratis för dig är dina tankar och det du själv skapar. Men i Kina försöker man redan spåra de oliktänkande för att straffa dem så var försiktig. Umgås du med fel personer, surfar in på fel sidor etc, så kan du få betala för det också.

Men än så länge är det mesta som ingen annan skapat gratis. Njut av det. Vill du njuta av det andra skapar så fundera på om du vill vara produkt eller kund. Kollar du på TV så kanske det är ok att vara en produkt som TV-bolaget säljer till reklamskaparen. Men när det gäller hur du umgås med dina vänner kanske du inte vill sälja ut dem. Kanske är det värt att använda Facebook, men inte att dela alla möjliga tävlingar där du ger skaparen tillstånd att hämta in data om dig och dina vänner.

Det gäller inte bara företag. Organisationer behöver också pengar för att bedriva sin verksamhet. Den som ger dem pengarna är den viktigaste. Därför borde organisationer som ska företräda sina medlemmar också ha sin största intäkt från medlemmarna. De anställda vet att de förlorar jobben om de inte får in pengar och därför kommer de annars att vara mer måna om att försäkra sig om fortsatta betalningar än medlemmarnas välvilja.

Därför kan man fundera på hur politiska partier tänker när de gör sina medlemmar till en “produkt” som de använder för att “sälja in sig själva hos staten” för att få statsbidrag. Vore jag medlem i ett politiskt parti skulle jag fundera på om det var det jag ville vara istället för att ses som “kunden” som ska få påverka partiet och få igenom mina tankar och åsikter. För kunden har alltid rätt och kunden är den som betalar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: