Har du en “inte-göra-lista”?

Många använder sig av att-göra-listor eller to-do-listor för det som de ska göra. Det är ett första viktigt steg för att få någon ordning på tillvaron av alla måsten och vill. Men det är inte allt. Det kan också vara klokt att ha en lista över det vi inte ska göra en “not-to-do-lista” eller en lista över det man ska undvika att göra.

Skälet är att man kan inte prioritera allt, även om politikerna gärna försöker när det är valår. Då blir det gärna mer av allt åt alla. Verkligheten är att prioriterar man något så prioriterar man ner annat. Dygnet har 24 timmar. Ska du göra mer av det som är viktigt för dig, gäller det också att komma på vad du ska göra mindre av.

Vissa kanske ska ha flera olika “inte-göra-listor” för olika kategorier.

Generellt tycker jag att det viktigaste kan vara en lista som handlar om hur man blir mer produktiv genom att sluta göra improduktiva saker. Det kan till exempel vara:

  • Kolla Facebook/nyheter före 17:00 – Om det är en vana som behöver stoppas.
  • Bädda sängen – om du inte vill slösa tid med det men har svårt att låta bli. Personligen har jag “bädda sängen” på min lista över dagliga rutiner.
  • Tvätta kläder som inte är smutsiga – Detta kanske handlar mer om livsstilsförändringar och skulle kunna passa på en sån lista också.
  • Kolla mail innan dagens viktigaste uppgift är utförd. – Många skulle bli hjälpta av just detta exempel.
  • Svara på mail som är skickade med dig i CC – Det beror på vilken roll du har. Kanske är det bättre att helt enkelt inte kolla mail så ofta utan låta någon annan hinna svara först om du vill spara dit. Exakt vad man behöver på listan är upp till var och en.

Ett annat tema för en “inte-göra-lista” kan vara livsstilsförändringar, tex:

  • Handla inte något nytt plagg utan att kasta ett gammalt
  • Inte röka i samband med kaffet
  • Tvätta kläder som inte är smutsiga
  • Äta godis på vardagar
  • Köp inte hem mat med mer än 10% kolhydrater
  • Äta bröd till alla måltider

Personligen föredrar jag ofta att försöka göra livsstilsförändringarna som to-do istället, tex “äta en måltid om dagens utan bröd” eller “ha 5 godisfria dagar”. Jag tror mer på positivt tänkande. Ännu bättre kan vara att använda en vanespårare.

En not-to-do-lista behöver dock inte innehålla sånt som “inte bita på naglarna” eller “oroar dig inte för det du inte kan påverka”. Det är såna aktiviteter som du inte slutar med genom en lista. Eftersom det är aktiviteter du gör utan att tänka på det så funkar inte en lista. Där får man ha andra tekniker som vantar inomhus eller positivt tänkande som trycker bort oron.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: