Att tänka när man lyssnar…

Arne Ankas klassiker “Att tänka innan man talar är som att torka sig i röken innan man skiter” har jag citerat några gånger när jag sagt något som tolkades på ett annat sätt än jag avsåg och jag insåg att jag trampat i klaveret.

Bli inte kränkt i onödan

Men mycket viktigare än att tänka innan man talar är att tänka efter att man lyssnat. Om man till exempel känner sig instinktivt kränkt av något är det värt att fundera på:

  • Om det är helt omöjligt att tolka på något annat vänligare sätt.
  • Om personen som sagt det verkligen menar det.
  • Om det är 100% säkert att det är riktat mot mig personligen.
  • Om personen som sagt det är värd att bry sig om.

Först om svaret på alla fyra frågorna är JA så är det värt att bli kränkt över. Om du är osäker på tolkningen så är det oftast bättre att be om ett förtydligande, tex: “Hur menar du nu?” eller “Tolkar jag dig rätt om jag uppfattar dig så här…” Ofta visar det sig att det inte var så illa menat. Det kan vara en feltolkning eller ett dåligt genomtänkt uttryck som vederbörande ber om ursäkt för när hen lugnat ner sig och då är det ju inget att bli kränkt över.

Är det inte riktat till dig och du ändå blir kränkt så är inte problemet hos den som sagt det utan hos dig. Försök komma över det eller sök hjälp. Det kan ändå vara värt att diskutera plumpa uttalanden men då kan det göras mer sakligt än känslomässigt.

Om den som säger något inte är värd att lyssna på, gör inte det. Hen är inte värd att bli ledsen för. Särskilt inte om det är det hen vill.

Sprid inte skit

Mycket av det man hör och inte minst läser i sociala media, är missförstånd, ryckt ur sitt sammanhang eller rena lögner. Sprid det inte utan att kolla källan. Att tex sprida efterlysningar kan sluta med att du röjer någon som är hotad. Att sprida förtal är brottsligt i sig.

Att en händelse är förfärlig betyder inte att man kan hänga ut någon som inte är dömd för det. Än mindre kan man börja hata en hel grupp för att de har samma hudfärg, kön eller religion som de som misstänkts eller dömts för det hela.

Att sprida hat eller skitsnack är ovärdigt. Googla gärna innan du sprider vidare. Om du inte hittar svaret när du googlar så ställ gärna en fråga till andra – istället för att utgå att det är sant.

Har du gjort fel – vilket vi alla gör ibland, så be om ursäkt om det behövs och ta bort eller rätta till felet så snart som möjligt.

Humor är svårt

Det svåraste området är nog när det gäller humor. Det den ena viker sig av skratt för tycker den andre är förfärligt. För egen del föredrar jag grov humor än situationskomik. Jag tycker helt enkelt inte det är roligt att se människor som slår sig. Men det hindrar inte att jag kan skratta åt en historia om någon som hoppar in i ett plank eller får sina privata delar uppätna av en kannibal. Detta för att det är så abstrakt och overkligt till skillnad från ett filmklipp när någon slår sig på tummen med hammaren eller får en spark på kulpåsen. Sånt gör fysiskt ont i mig då jag förstår hur det känns. Därför förstår jag också att det blev fel när jag drog ett skämt om Estonia i en grupp där jag sedan fick höra att en av de närvarande miste sin mamma på båten.

Men man kan inte sluta skämta bara för att någon kan ta illa upp. Det skulle göra att vi fick ett väldigt tråkigt samhället. Sen är humor ofta situationsanpassad. Ett skämt som passar i glada vänners lag efter en rejäl groggbuffe kanske inte passar på jobbet till måndagskaffet. Något som jag ofta erfar är att ett skämt som funkar på ett språk inte går att översätta på ett annat. Det gör det svårt i sociala media där något som skrivs i en sinnesstämning och kanske på ett språk läses av någon i en annan sinnesstämning och på ett annat språk.

Försök då att tänka att syftet kanske inte var att vara plump, elak, xxx-istik eller dum. Det kanske var skrivet eller sagt för en annan målgrupp eller annan sinnesstämning. Bara för att något kan tolkas som negativt, måste det inte tolkas så.

Bättre att folk vågar tänka själva.

Det gäller för övrigt inte bara humor utan också politiker som ibland twittrar utan att ha sin PR-byrå inblandad. Ibland kan det tolkas på ett annat sätt än det var avsett, särskilt av politiska motståndare. Jag föredrar att inte uppröra mig över sånt utan att följa de fyra reglerna ovan. Ett skäl kan vara att jag inte har några partipolitiska motiv att smutskasta motståndare eller hylla egna. Ett annat skäl är att jag gillar att politiker och andra testar gränser och vågar uttrycka sig själva istället för att bara repetera partiledningens budskap. Ett tredje skäl.

Jag anser att det är viktigare att tänka efter när man jar lyssnat än att tänka efter innan man talar. Kommunikation består av både sändare och mottagare. Sändaren kan inte alltid välja mottagare men mottagaren kan välja sändare. Läser du nåt du inte gillar så kan du skrolla vidare utan att försöka tysta andra som kanske är sämre på att uttrycka sig perfekt än vad du är. De har också rätt att yttra sig.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: