Låt efterfrågan styra priset

Teoretikerna hävdar att priset ska sättas efter utbud och efterfrågan. Det är ett synsätt som är hyfsat lätt att tillämpa på varor, men hur prissätter man tid efter tillgång och efterfrågan?

Att generellt sänka priset och jobba ihjäl sig för mindre pengar är sällan den bästa lösningen. Det jag brukar rekommendera småföretagare och andra konsulter är att erbjuda tre priser, beroende på hur bråttom deras kund har.

Normalpris, är kanske samma som de har idag och det gäller för inbokade jobb med rimlig framförhållning.

Expresspris är högre och gäller för kunder som inte kan planera utan behöver dig akut. Du kanske måste flytta på en annan kund och det påverkar den relationen. Självklart måste du ta betalt för det. Jag vet att en svårighet för många småföretagare är att faktiskt kunna använda sig av expresspris, för deras köpare prutar bort påslaget. Här gäller det att vara en duktig säljare. Förklara varför det måste bli dyrare.

Flexpris. Det här är jobb som inte är bråttom och där kunden accepterar att du kommer när du har tid. Är du i en verksamhet där de flesta kunderna skulle hamna i den här kategorin eller att du ändå har full kalender, så ska du kanske inte införa den. Syftet med detta är att du ska få en jämnare arbetsbelastning och ha något att göra på tid som annars skulle vara odebiterbar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: