Jag är applifierad – men varning för Apples mjukvarusupport!

Det började med en iPhone, sen följde iPad och så kom min tredje (eller nåt) Mac-dator in i bilden och jag var fast. Applifieringen har gått vidare och nu använder jag nästan alla Apples produkter i en eller annan form.

Men även om de har fantastiskt bra hårdvara och mjukvaran oftast fungerar utmärkt så finns det en baksida. När något krånglar (vilket det förvisso sällan gör) så kan man inte göra något åt det själv. Det drabbade mig med iCloud. Det tog de klantarslena till ingenjörer över två månader att återställa mitt iCloudkonto och på köpet har jag förlorat viktig data som kostar mig många timmars jobb att återställa.

Jag har också tvingats betala för utrymme i Dropbox då jag numera väljer en säkrare lösning för mina filer. Det har kostat mig en tusenlapp för ett år. Men förmodligen är det värt det. Apples kompensation för deras strul är att ge mig gratis utrymme i ett halvår. Jag har ännu inte bestämt mig vad jag ska ha det till. Dropbox känns som ett så mycket enklare alternativ.

Då jag förlorat en massa arbete från Numbers (Apples motsvarighet till Excel) så kommer jag nog att överge den igen och återgår till Excel, där jag själv har kontroll över hur och var filer sparas.

Mina foton är fortfarande en röra och förmodligen slutar det med att jag kör Lighthouse eller vad nu Adobes lösning heter för foton. Tyvärr är ju inte Bilder från Apple att lita på.

Dock kan du lita på att jag inte byter ut min iPhone, Apple-TV. iWatch, iPad eller Macbook Pro. Att gå tillbaks till PC-världen funkar inte. Jag försökte ge ungarna billiga surfplattor för att de skulle kunna använda dem, men jag lyckade inte få dem att fungera på ett bra sätt så de har också fått gå över till riktiga grejer från Apple.

Dock kommer jag nu att se till så att jag använder Apples hårdvara men ska söka bättre mjukvarulösningar för data som är viktig att spara.

Kommentera