GDPR för säljare

Jag jobbar med försäljning och en av de lösningar jag säljer är ett verktyg för Data Governance, något som är centralt i GDPR. Eftersom jag därmed är beroende av GDPR så har jag tvingats lära mig delar av lagen och vad den kommer att få för effekter.

En av de effekter som jag tycker är intressanta är grovt förenklat att man får inte hantera data om personer som inte har samtyckt till det eller där lagen kräver det. Det kommer att innebära att förutsatt att alla följer lagens bokstav så kommer du inte att få samtal från säljare med mindre än att du medgivit att de får använda din data för att sälja till dig. Det märks bland annat på alla tävlingar och tester, inte minst på Facebook där du klickar i ett medgivande där det bland det finstilta står att du medger att din kontaktinformation får användas för marknadsföring etc. Genom GDPR blir det ännu tydligare. Man får inte längre gömma informationen i det finstilta. Du måste aktivt klicka i en ruta eller på annat sätt godkänna att din data får användas för marknadsföring. Annars får de inte använda den. Alla som använder din data är ”personuppgiftsansvariga” och måste kunna svara på varifrån de fått din data, vad för data de har om dig och vilket lagligt stöd de har för att använda den datan. Din data kan vara namn och telefonnummer till exempel.

Det här innebär att vi kommer att se mycket mindre av ”försäljning” till äldre som inte fattar vad de köper, så vida de inte medgivit att deras uppgifter får användas för att sälja till dem. Rena bedrägerier kommer nog tyvärr fortsätta då de som utför dem skiter i att det redan är förbjudet.

Men även för oss som jobbar med Business to business blir det svårare. Rent teoretiskt kommer jag inte att få spara ett telefonnummer eller en mailadress i SalesForce eller annat säljstödssystem utan medgivande. Hur får man medgivanden av någon man inte kan kontakta? Jag tror att det kommer att leda till att mässor, event och andra aktiviteter där man träffas blir viktigare. Men jag tror också att vi kommer att se en tillämpning av lagen som skiljer sig från dess bokstav. Det går helt enkelt inte att klippa all form av uppsökande försäljning. Då skulle många av världens företag gå under och det vill ingen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: