Ett snabbt CRM-system är guld värt

Jag har jobbat med försäljning i över 20 år. Under dessa år har jag jobbat med olika CRM-system från manuella lösblad eller krokodil (jo de säljs faktiskt än, då är jag inte så gammal) till dagens molntjänster. En sak har jag lärt mig som tyvärr inte alltid alla i säljorganisationerna förstår. Det är mycket viktigt med ett snabbt CRM-system.

Om jag ska skriva in info på en kund som jag har i telefonen och jag inte får upp rätt bild snabbt nog så kommer jag att skriva på papper i stället. Sedan ska jag försöka tolka de kråkfötterna och skriva in dem i systemet. I bästa fall blir det rätt och att jag får med mig allt. Då har det bara varit onödigt dubbelarbete. Men risken är också att telefonen ringer eller något annat avbryter mig innan jag hunnit göra det och lappen hamnar under något annat. Då kanske inte ens informationen kommer in i systemet. Vad kan det kosta för en säljorganisation?

Ett större problem för säljares effektivitet är att vi är vana vid multitaskning. Vi gör flera saker samtidigt. Jodå, männen också. Om det dröjer 10 sekunder medan en sida laddas så sitter vi inte snällt och stirrar på skärmen. Vi kollar mailen, surfar in på Aftonbladet, kollar Facebook eller slänger iväg ett chatmeddelande. I bästa fall är vi tillbaks lagom som sidan är laddad. Men risken är stor att vi fastnar på vägen. Då förlorar vi dels den tid vi sitter fast på Aftonbladet efter att CRM-systemet tänkt färdigt. Men än värre är den tid vi förlorar på den mentala omställnings som krävs för att återfå fokus igen. Det finns olika undersökningar på hur lång tid det tar att få tillbaks fokus. Jag vet inte vad som stämmer. Men helt klart är att alla avbrott som stjäl fokus både tar tid men också skapar stress.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: