Är du säljare? Var stolt!

Läser man media så kan man få bilden att säljare är samma som bedragare. Den bilden är inte sann även om det finns vissa bedragare som utger sig för att vara säljare. Då är bilden av att säljare ringer och stör folk mer sann. Det är svårt att veta när rätt tidpunkt är att kontakta någon. Likaväl som du kan ringa och störa din bästa vän mitt under en kärleksakt så kan den person som du ringer för att sälja till vara upptagen med något annat. Faktum är att hen förmodligen är det. Få människor sitter och bara väntar på att telefonen ska ringa. De gör ofta något annat. Problemet är att de har så svårt att låta bli att svara även när de inte vill bli störda. De mest extrema ringer till och med upp efter att de hittat ett missat samtal. Sedan säger de att de inte har tid att prata.

Men vad kan man då göra för att vara en god säljare och respektera kundens vilja att vara ostörd. Jag tycker alltid man ska fråga ”Har du tid?”. Är svaret ”nej” så frågar man ”När passar det att jag ringer tillbaks?”.  Men jag vet att det finns de som anser att om någon svarar i telefon så har de tid att prata annars borde de inte svara.

Även i övrigt så är det viktigt att respektera kunden. Säger kunden nej så är det nej. Att tjata vinner inga kunder. Att argumentera emot den som inte vill lyssna är slöseri med tid. Du kanske vinner diskussionen men du förlorar kunden.

Du som pratar med säljare. Tänk på att det är de som håller Sverige igång. Utan säljare har vi inget näringsliv och utan näringsliv har varken du eller jag jobb, så även om du ibland blir störd, se det positivt. Att jag sedan tycker Motmanuskriptet är rätt kul är en inte riktigt relevant.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: